maanantai 8. syyskuuta 2014

Setembro!

Viimeaikoina on kulutettu paljon aikaa mun siskon Giulia -kaverin kanssa, joka oli Italiasta kesavaihdossa Mariliassa. Marilia on taalta tunnin ajomatkan paassa oleva kaupunki, joka on hiukan isompi kun taa Assis. Ollaan oltu nyt muutamia kertoja siella ja Giulia on ollu myos meilla kaikkiaan varmaan viikon. Viime keskiviikkona Giulian kone lahti kuitenkin takas kohti Italiaa ja oli kylla hirmu haikeeta vaikkei me niin kauaa ollakaan tunnettu. Mun sisko oli viimevuoden Italiassa vaihdossa ja ne tuntee Giulian kanssa toisensa jo sielta.
Talta alueelta on nyt lahteny muitakin short term -exchange studentteja pois ja oon niin onnellinen etta paadyin sillon joskus tahan vuoden pituiseen ohjelmaan, koska naa jotka on vaan 3kk taalla on sanonu etta ei haluais millaan viela lahtea, kun on just paassy kiinni tahan elamaan. Onneks mulla on viela paljon aikaa jaljella!!!









♥ Eu te amo ♥


Oltiin kaymassa myos tollasessa metsassa mika oli jatetty puistoks keskelle kaupunkia. Toi paikka on kuulemma suosittu nahtavyys, koska siella on mahdollista nahda nyrkin kokoisia hamahakkeja... Meidan aikana oli sen verran tuulista, ettei me onneks nahty niita... 


Ensviikolla onkin tiedossa paljon normaalista arjesta poikkeavaa ohjelmaa, kun keskiviikkona lahdetaan koulusta sinne Curitibaan ja perjantaina suunnataan rotary viikonloppuun. Koulupaivia on siis vaan kaks!! 
Koulupaivat on vaan niiiiin rentoja, koska kaikki opettajat armahtaa vaihtareita. Tahan asti oon koittanu tunneilla oppia vaan portugalia omasta oppikirjastani, koska matematiikan ja fysiikan tunneilla kaydaan niin helppoja asitoita, etta se opettaja vaan sanoo etta Magda voi nukkua kun se varmaan jo osaa naa. Suomalainen ei voi ymmartaa, etta tunneilla nukkuminen on ihan normaalia. Ja aidinkielentunneilla en ymmarra mitaan kun en osaa kielta viela niin hyvin... On myos paljon oppiaineita jotka vois vaihtaa johonkin kehittavampaan, kuten esimerkiks liikuntatunnit, jotka tarkottaa taalla joko pingiksen pelaamista tai tiedonhakua netista (Kuinka nostan laatikon erkonomisesti?). Niin ja musiikintunnit... Me kuunnellaan joka tunti oppilaiden lempikappaleita ja jarjestellaan ne niiden tyylilajien mukaan. Hauskaa! Parina aamuna oon heranny tunnin sen jalkeen kun koulu on jo alkanu ja on niin lohduttavaa kun sisko sanoo aina etta nuku vaan, kun ei siella koulussa kuitenkaan mitaan tehda, koska ei siella oikeesti tehda mitaan. Ainoo haittapuoli noissa lusmuilupaivissa on tukossa oleva puhelin, ”Magdaa missa oot, mikset oo tunnilla? Nyt en voi letittaa sun hiuksia.”.

Pari paivaa sitten menin kouluun ja meidan luokalta yks poika jako tikkareita kauheeen pussillisen meidan luokalle ja sit kaikki alko syoda niita ja yhtakkia kaikki alko nauraan ja huutaan ”Nossaaa Magdaaa” ja ihmettelin oliks taa nyt joku ansa ja sit mulle kerrottiin etta meidan filosofian opettaja vihaa jos joku syo tikkaria tunnilla. Oli hiukan kireen olonen opettaja sen tunnin.

Ainoo mista mulle on nyt tullu vahan paineita koulun suhteen on 16.10. jalkeen pidettava esitelma. Mun pitaa kertoo Suomen kulttuurista, koulutuksesta, luonnosta ja oikeestaan kaikesta Suomeen liittyvasta koko koulun edessa portugaliks. Mulla ja Kanada-vaihtarilla on suurimmat paineet tassa, kun taa portugali on hiukan vaikeempaa meille kun meksikolaiselle ja ranskalaiselle vaihtarille. HUIII!



Tanaan oli taas pelipaiva ja kolmen tunnin younilla oli hauska odotella vastustajia kaks tuntia hallilla, koska valmentaja oli kuulemma nukkunut pommiin.. 




Viime maanantaina alotin mun portugalintunnit yliopistolla ja oli hirmu kiva nahda myos muita vaihtareita, jotka asuu Assiksen ulkopuolella. Meita oli mun lisaks edustettuina Marocosta, Etela-Koreasta, Hollannista, Meksikosta, Saksasta, Kanadasta, Ranskasta ja 3 Usasta, melko kansainvalinen kurssi. Ne tunnit on kerran viikossa ja kestaa aina 2h kerrallansa, mika ei oo kauheen paljoo. Pitaa yrittaa vaan ite opiskella mahdollisimman paljon aina kun on aikaa.




Tassa mun sekavia kuulumisia!

Beijos!
Magda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti