tiistai 21. lokakuuta 2014

Kesa tulee!



Muistan joskus sanoneeni, etten ikina halua ratsastaa....

Tehtiin hostsiskon kanssa talo tayteen muistilappuja, jotta muistaisin paremmin sanoja portugaliks.

Aikaa on taas kulunut hurjan paljon siita kun viimeks kirjoittelin tanne, enka oikein taaskaan tieda miten tan kaiken tiivistaisin jarkevasti. Kaikki vapaa-aika, jollon oon ehtiny kayttaan tietokonetta ja netti on toiminut, oon kirjottanu vaan mun Suomi -esitelmaa koulua varten (minka piti olla jo 16.10., muttei yllattaen oo ollut vielakaan.) Mun elama taalla tuntuu jo niin normalisoituneelta, mutta silti joka paiva nakee ja kuulee kuitenkin jotain uutta ja ihmeellista ja havahtuu siihen todellisuuteen, etta taalla maa nyt oon. Mulla on nyt 3kk takana brassielamaa ja en vois olla onnellisempi etta paadyin tanne nain kauas ja niin erilaiseen kulttuuriin. Hamahakkeja, toraioita, rodeoa, lentopalloa, koulua, kavereita, portugalia ja niin ihanaa aurinkoa. Naista taa mun elama taalla on nyt lahiaikoina koostunut. Niin ja se ihan huippu paketti perheelta Suomesta. <3

Kuukauden tapahtumia en sen paremmin jaksa alkaa kirjoittaan tanne, niin kerron vaikka vahan Suomen ja Brasilian kulttuurieroista, joihin oon nyt tan 3kk aikana tormannyt ja kokenu alussa vahan jopa huvittaviks.

-Kengat jalassa myos sisalla
Meilla Suomessa ei tata oikeestaan nae ollenkaan, mista oon ihan onnellinen. Taalla siis kengat otetaan vaan pois kun mennaan nukkuun. Suihkussakin naa tykkaa olla aina jotkut varvastossut jalassa.

-Hampaiden pesu
Brasilialaiset kantaa hammasharjaa aina mukanaan ja munkin hostperhe pesee paivittain 4-5 kertaa hampaansa. Maa niin tykkaan tasta! Ja pistaa aina hymyilyttaan kun menee jonnekin yleiseen vessaan, niin siella on aina joku pesemassa hampaitansa.

-Vessapaperit
Vessapaperit laitetaan roskikseen, ei siis heiteta ponttoon niin kuin meilla Suomessa. Taalla menee putket tosi helposti tukkoon ja saatiin vaihtareiden kans aikaan jo melkein vesivahinko yhteen hotelliin kun ei muistettu tata.

-Poskisuudelmat
Taa on jo niin normaali kaytanto mulle, etta tuntuu ihan holmolta kirjottaa tata. Poskisuudelmia annetaan kaikkialla ja oikeestaan kaikille. Se on niin hellyyttavan nakosta kun jo ihan pienetkin antaa poskisuudelmia toisillensa. Brasilialaiset on niin lammin sydamisia ja ystavallisia kaikille. Mun lentopalloharjoitukset kestaa joka paiva sen 2h, mutta ensimmaiset 30min menee oikeestaan aina siihen , etta tervehditaan kaikki poskisuudelmin ja kerrotaan kuulumiset, vaikka just eilen oltaiskin nahty. Ennen tata ei voida aloittaa harjoituksia... Tassa on iso ero Suomen kanssa! Poskisuudelmia jaa kova ikava kun koittaa paluu Suomeen.

-Koulupuvut
Taa vaihtelee Brasiliassa kouluittain. Joissain kouluissa saattaa olla kaytossa niin koulupaita, kuin -housutkin ja jossain taas pelkka paita. Mun koulussa on pelkastaan paita, mika on tosi hyva juttu niin saa kayttaa vapaasti shortseja kun on niin kuuma.

-Kotiapulaiset
Taalla on normaalia, etta on kotiapulaisia kodeissa. Ihan normaalituoloisessakin perheessa on kotiapulainen siivoamassa ja laittamassa ruokaa, ei siis pelkastaan rikkailla. Jollain saattaa olaa myos omat autonkuljettajat. Mun tassa ekassa perheessa ei oo kumpaakaan, koska mun hostaiti ei tykkaa etta joku vieras siivoilee taalla silla aikaa kun se on toissa.

-Koirat
Kaikilla on yksi tai useampi koira lemmikkina ja se pysyy pelkastaan kodin sisalla tai sisapihalla aitauksessa. Ei siis tietoakaan lenkkeilyttamisesta. Taa voi kylla myos johtua siita etta taalla on tosi paljon kaduilla vapaita kissoja ja koiria. Hyi!

-Turvallisuus
Brasilia ei oo mikaan maailaman turvallisin valtio ja valilla kaipaan sita vapautta mika Suomessa on. Mun kaupungissa taalla ei oo faveloita ja koen muutenkin olevani ihan turvallisessa paikassa. Toisella puolella tata kaupunkia on kuitenkin vahan koyhempi ja hamarempi asuinalue, missa mun ei oo edes tarvetta kulkea. En tunne olooni taalla mitenkaan turvattomaks ja saan kulkea kaupungilla yksin, mutta pimeella oon aina jonkun muun seurassa koska se on huomattavasti vaarallisempaa. Jarki paassa paasee pitkalle! Don't worry aiti ja iska! <3

-Uskonto
Suurin osa ihmisista on taalla katolilaisiaja uskonto on tosi tarkee juttu naille ihmisille. Bussissa istuessa tan nakee hyvin kun bussi ajaa katedraalin ohi niin kaikki tekee ristinmerkin. Samoin myos peleissa pelaajat menee ennen pelin alkua takaviivalle, koskettaa lattiaa ja tekee ristinmerkin.

-Liikenne
On alytonta. Kaikki pitaa vaan kiinni omista oikeuksistansa ja ajaa miten sattuu. Mun kaupunki on pieni verrattuna Brasilian suurkaupunkeihin, mutta silti taalla sattuu kokoajan jotain.Turvavoita kaytetaan vaan etupenkeilla ja joissain autoissa ne on jopa otettu pois takapenkeilta, ettei niita vaan kayteta. Ei sielta takapenkilta kylla minnekaan voi lentaakaan jos siella on 5 tai 6 ihmista kolmen sijaan. Skootterit ja moottoripyorat on tosi suosittuja.

-Kauneudenhoito
Brasilialaiset on tosi huoliteltuja ja naiset kay viikottain mani- ja pedikyyrissa, koska taalla se on lahes ilmaista. Samoin myos kampaamopalvelut on monta kertaa halvempia taalla kuin Suomessa.

-Elokuvissa kayminen
Maksaa mun kaupungissa 8R$, mika on alle kolme euroa. Brasilialaiset kylla sanoo etta on aika kallista...

-Ruokaostokset
Supermarketeissa nakee aina jotain huvittavaa. Yksi perheenaiti saattaa menna kaupassa kahden kukkurallisen ostoskarryn kanssa, silla taalla on tapana tehda kuukauden ruokaostokset kerralla. Taa ei toimis Suomessa, koska meilla kaikki maitotuotteet on kylmassa ja nopeasti pilaantuvia, kun taalla taas sailytetaan kylmassa ainoastaan jugurtit, juustot ja lihat (eli naita saatetaan hakea kaupasta kuukauden aikana toisen kerran). Maito on siis huoneenlammossa taalla, samoin voi. Niin ja suuret ruokaostokset tai vaateostokset voi Brasiliassa maksaa myos osamaksulla.



 Taalla ollaan koko ajan lahempana kesaa ja mun kesaloman alkuun on enaa noin kuukausi! Perjantaina suunnataan 40 muun vaihtarin kans Brotakselle viikonlopuks, missa on tiedossa koskenlaskua ym. aktiviteetteja.

Beijos!
Magda

2 kommenttia:

  1. Hienoa, että saamme lukea blogiasi.
    Täällä Forssassa sataa juuri nyt ensilumi; Naapurin talon katto on jo valkoinen.
    Mukavaa loman odotusta sinulle,
    Heta

    VastaaPoista
  2. Voi kiitos Heta ja ihanaa talven odottelua sinne Suomeen! <3

    VastaaPoista